Allergeneninfo – meer dan een verplichting

FAVV

Allergeneninfo - meer dan een verplichting

Als zaakvoerder van een frituur, snackbar of broodjeszaak heb je ongetwijfeld al gehoord over allergenen.
Niet alleen voor jou is het belangrijk om te weten welke allergenen er in je gerechten zitten, maar ook voor je klanten kan dit heel erg belangrijke informatie zijn. Heel wat mensen lijden namelijk aan een allergie voor bepaalde stoffen en mogen die dus absoluut niet consumeren.

Hoe kan je weten welke allergenen in je producten zitten, hoe breng je je klanten hiervan op de hoogte en welke controles voert het FAVV uit?
Het FAVV zet de belangrijkste informatie op een rijtje.

huh
vraagje...

Wat is een allergeen?

Een allergeen is een bestanddeel dat een allergische reactie kan veroorzaken bij sommige mensen.
De lijst met de stoffen of producten die een allergie veroorzaken en verplicht moeten vermeld worden bevat 14 allergenen:

  • bepaalde glutenbevattende granen (zoals tarwe, rogge, gerst,…)
  • schaaldieren
  • eieren
  • vis
  • aardnoten (pinda’s)
  • soja
  • melk (inclusief lactose)
  • bepaalde noten (zoals amandelnoten, hazelnoten, walnoten,…)
  • selderij
  • mosterd
  • sesamzaad
  • weekdieren
  • lupine
  • zwaveldioxide/sulfieten
Let op!

Kruisbesmetting

Allergenen kunnen aanwezig zijn in voeding als ingrediënt maar ook door kruisbesmetting met andere ingrediënten.

Ook al neem je als uitbater van je zaak de nodige voorzorgen, deze zogenaamde kruiscontaminatie is niet altijd te vermijden. Dit heeft alles te maken met hoe je tewerk gaat: soms kunnen oppervlakten, apparatuur, leidingen, voorwerpen,… in contact komen met allergenen die op hun beurt in de voeding terecht komen. Wanneer je bijvoorbeeld een broodje met eiersalade bereidt voor de ene klant en meteen erna, zonder je plank of mes proper te maken, een broodje hesp bereidt voor een volgende klant die lijdt aan een allergie aan ei, kan dit al een aanleiding zijn tot een allergische reactie.

Snijplank
informatie 2
Informeer 1

Jezelf en je personeel

Het is belangrijk om een procedure te hebben voor je allergenenbeheer. Het FAVV zal tijdens een controle ook nagaan of medewerkers op elk moment, ongeacht wie de klant bedient, de allergeneninformatie kunnen geven aan de klant. Deze tips helpen je om ervoor te zorgen dat je personeel op de hoogte is:

  • Maak een document per gerecht/bereiding met de aanwezige allergenen
  • Bewaar de etiketten met de allergenen van grondstoffen
  • Werk je met niet-voorverpakte grondstoffen zal je dit zelf moeten noteren
  • Laat personeel weten waar de allergeneninformatie terug te  vinden is
  • Hou de allergeneninformatie up-to-date (receptwijzigingen, andere basisproducten…)
  • Stel een verantwoordelijke aan voor het beheer van de allergeneninformatie
  • Voorzie een plan B als de verantwoordelijke niet aanwezig of beschikbaar is
  • Bepaal hoe je de allergenen informatie communiceert naar je klanten!
  • Zorg dat deze procedure ook kan gevolgd worden als het druk wordt
Informeer 2

De klant

Het is aan jou om klanten te informeren over de allergenen in je bereidingen. Deze informatie kan zowel schriftelijk als mondeling beschikbaar zijn.

  • Schriftelijk: door bv. de allergenen te vermelden op de menukaart, een affiche op te hangen aan de koeltoog of kassa,…
  • Mondeling: zorg er uiteraard voor dat er steeds iemand aanwezig is in je zaak die perfect op de hoogte is welke bereidingen welke allergenen bevatten

De klant moet weten op welke manier deze info terug te vinden is.
Vermeld op een duidelijk zichtbare plaats waar en hoe informatie over allergenen beschikbaar is. Zet bv. een tekst op je kaart of toonbank “Allergie of intolerantie? Vraag ernaar!”.

Ook moeten klanten weten dat de samenstelling van bereidingen kan veranderen.

klanteninformatie
Hulp nodig?

Het FAVV: je partner!

Het FAVV staat aan je zijde om je klanten te beschermen !

De wetgeving rond allergenen kan complex lijken. Maar op de website van het FAVV vind je veel informatie en tips & tricks die je kunnen helpen om de regels toe te passen in jouw brasserie, frituur, snackbar, broodjeszaak,…

De Quick Start Fiches en de autocontrolegids helpen je al een eind op weg.
Heb je liever een persoonlijke begeleiding ? Neem dan zeker eens een kijkje op de website van de opleidingscel.
Het FAVV heeft een online opleiding (e-learning) ontwikkeld die je helemaal naar jouw mogelijkheden en op jouw tempo kan volgen. Bij het afronden van deze opleiding behaal je ook een certificaat dat je eventueel in je zaak kan ophangen.

Trends
Alcoholvrij voor elk
De vraag naar alcoholvrije dranken, bubbels, wijnen en spirits groeit enorm.

Lees meer
Afval verplicht sorteren<br>voor alle bedrijven<br>
Afval verplicht sorteren
voor alle bedrijven
Vanaf januari moeten alle bedrijven ook etensresten sorteren. We zetten alles op een rijtje...

Lees meer
Trends
Horeca trends 2024
Benieuwd naar de Horeca trends voor 2024?


Lees meer
Koffie<br>De 4 M's van de barista<br>
Koffie
De 4 M's van de barista
Om de perfecte koffie te zetten houdt elke barista rekening met de 4 M’s.

Lees meer
Thee<br>The basics
Thee
The basics
Theeconsumptie zit in de lift
Waar hoe zat het nu weer precies met de verschillende soorten?
Lees meer
Koffie<br>Ken je koffie
Koffie
Ken je koffie
Met koffie kan je alle kanten op
We hebben de 24 belangrijkste varianten voor je opgelijst.
Ontdek de folder
Op de hoogte blijven?
Meer omzet?
Meer tevreden klanten?

Blijf op de hoogte van nieuws en trends.
Ontvang maandelijks inspiratie in je mailbox.
Meer dan 2.500 collega’s gingen je voor.